‘”Voldria escriure com els clàssics'”. El que va succeir en el primer taller de creació literària amb Marc Capdevila

El 12 i 19 de setembre, en motiu dels 25 anys de la Biblioteca Caterina Figueras, l’escriptor Marc Capdevila va dur a terme el primer taller de creació literària. En un ambient distès i familiar va transmetre la seva concepció de l’escriptura, una comunió perfecte entre intuïció, creació i feina. Molta feina.

Va traçar les pinzellades bàsiques per a la planificació d’una narració: el títol, la descripció (personatges, escenaris, context històric), l’estructuració del relat, els temes a tractar i el significat d’escollir un tipus de narrador o un altre. Va posar molt èmfasi en la importància del ritme i la musicalitat del text, doncs ell argumenta:

El conflicte és la mare dels ous per a la majoria de crítics literaris, per a mi no […]. Els teòrics de la literatura diuen que si no hi ha conflicte no hi ha narració. Jo no hi estic d’acord perquè si no a Josep Pla no li haurien publicat res. El que aguanta una novel·la és la manera en que està escrita, el seu ritme narratiu.

Va oferir també eines i consells per aquells que tenen ganes d’escriure però no saben ben bé com fer-ho, tot citant als seus referents literaris. El taller amb Marc Capdevila ens va transmetre que tot escriptor és prèviament un bon lector i també un bon “pencaire” – tal i com diu Stefan Zweig – un text literari requereix d’una reescriptura constant, doncs s’ha d’anar purgant de tot allò superflu, prescindible, per tal d’aconseguir una estructura interna equilibrada. Allò que Miguel Delibes en deia “economía de las palabras”.

A través de la seva experiència biogràfica, ens vam endinsar al món dels concursos literaris, dels agents i dels entrebancs que un escriptor ha d’afrontar vers el complex món editorial.

Recordem que Marc Capdevila, resident a Tona, ha publicat cinc novel·les: Aigua Pudenta, ambientada a la població (2010), La Querosenca (2011), La Bíblia de Pedra (2014), El Jaç del faquir (2018) i L’Observador de núvols (2018). A la Biblioteca Caterina Figueras trobaràs les novel·les i ben aviat també la recentment premiada L’Observador de núvols (2018).

Et deixem amb les imatges del taller.