Un llibre recull els retrats del fotògraf Man Ray

“És el rostre humà el que m’interessa. Quan veig un rostre que m’interessa, m’encanta fotografiar-ho”, deia Man Ray. El llibre Man Ray Portraits recull en brut plaques amb retrats, tal i com Man Ray les havia pres, sense retocs (cosa que ell detestava) ni retallades (amb el que solia jugar).

Man Ray, neix a Filadelfia. A l’edat de set anys es trasllada a Brooklyn amb la seva família. Després de rebre una beca per estudiar arquitectura la rebutja, de la mateixa manera que la idea d’una educació acadèmica. A Nova York treballa com a gravador i en una agència de publicitat, al mateix temps que assisteix a les classes nocturnes de la National Academy of Design. Els seus primers contactes amb l’avantguarda novaiorquesa es produeixen en les seves visites a la galeria d’Alfred Stieglitz, qui més aviat li va ensenyar el que no havia de fer, i en les tertúlies dels Arensberg, al mateix temps que s’introduia de ple en el surrealisme formant parella amb Marcel Duchamp.

Man Ray treballava per encàrrec per a revistes com Vanity Fair, il·lustrant per exemple la columna We nominate for the hall of fame i rebia encàrrecs de les principals publicacions de moda, sobretot en la seva etapa a Hollywood després de deixar París al 1950.

Pàgina de Man Ray.
Man Ray y el dadaismo. Santiago Amón explica, en TVE, el dadaisme, a través de Man Ray.
Exposició de Man Ray al Museo del Banco de la República, Bogotá, Colombia
Jaime Cerón, Man Ray – La realidad modelada por la fantasía
Man Ray. Biografia i imatges a El Angel Caído.