T’apropem al testimoni vital de Neus Català

Avui, Neus Català, fa 102 anys i des de la biblioteca et volem apropar la seva biografia, la d’una destacada activista, única supervivent catalana dels camps de concentració nazis, marcada per una vida difícil, plena de moments molt dolorosos, però també d’esperança.

L’esperança és la que li va fer jurar-se a si mateixa que mentre estigués viva no pararia de donar testimoni de l’horror que va viure als camps de concentració, on va veure morir de la manera menys humana a centenars de dones, la majoria de les quals l’únic pecat que havien comès era pertànyer a una raça concreta o defensar uns ideals.

Trobaràs a la Biblioteca el seu testimoni vital “Neus Català: memòria i lluita” escrit per Elisenda Belenguer Mercadé, en format llibre, publicat per la Fundació Pere Ardiaca (actualment Fundació Revolució Democràtica). També el pots descarregar gratuïtament en pdf. L’obra està en lliure disposició amb la finalitat de donar a conèixer el seu testimoni. El llibre es distribueix sota llicència Creative Commons By-NC-SA. Se’n permet la redistribució, sempre que se’n citi l’autora, Elisenda Belenguer, i es faci amb finalitats no comercials. Qualsevol cita o traducció de l’obra ha d’estar distribuïda sota la mateixa llicència d’ús.

Sobre Neus Català

Neus Català va néixer el 1915 als Guiamets, un poble del Priorat, a Tarragona. Va estudiar infermeria. A l’esclatar la guerra civil va ser nomenada cap sanitari d’unes colònies per 180 nens refugiats, provinents principalment de Madrid i Astúries. Va portar a tots els infants a l’exili, a França, quan l’exèrcit franquista va bombardejar Barcelona. Allà va participar activament en la Resistència fins que va ser delatada, juntament amb el seu marit, i deportada al camp d’extermini per dones i nens de Ravensbrück el 1943. D’allà va ser portada a un camp de treball de producció de bales on va fer resistència amb la manipulació del material bèl·lic. El 5 de maig del 1945 va ser alliberada i va romandre a França, on va refer la seva vida familiar i va continuar la seva lluita política. No va perdre mai el vincle amb Espanya, sent una de les fundadores a la clandestinitat de l’Amical de Mauthausen el 1962.

A la fi dels anys 60 inicia una tasca de recuperació de la memòria històrica de les dones resistents i deportades a través de testimoniatges, que es van transformar en un llibre al 1984. Ha mantingut el seu compromís amb la política militant en EUiA, i ha rebut la medalla d’Or de la Generalitat i la de l’Ajuntament de Barcelona, entre altres reconeixements.

Actualment és fundadora de l’Amical de Ravensbrück i n’és l’única supervivent.

Pàgina web de Neus Català
Bloc de Neus Català