Marcos Giralt Torrent, Premi Nacional de Narrativa 2011

L’escriptor Marcos Giralt Torrent ha guanyat el Premi Nacional De Narrativa per la seva novel·la Temps de vida, una obra en la qual l’autor reflexiona sobre el seu passat, la seva identitat i la seva existència i que teniu disponible a la Biblioteca.

Marcos Giralt Torrent (Madrid, 1968) és llicenciat en Filosofia per la Universitat Autònoma de Madrid. Va iniciar la seva carrera literària amb el llibre de contes Entiéndame. El seu llibre de relat El final de l’amor (2011) ha estat guardonat amb el Premi Internacional de Narrativa Breu Ribera del Duero.

També és l’autor de la novel·la curta Nada sucede solo, amb la qual va aconseguir el Premi Modest Furest i Roca i de les novel·les París, que va obtenir el Premi Herralde de Novel·la, Los seres felices i Tiempo de vida. Els seus relats formen part d’algunes antologies com a Páginas amarillas, Los cuentos que se cuentan i Lo del amor es un cuento.

Col·labora habitualment com a crític literari a Babelia i va ser resident de l’Acadèmia Espanyola a Roma, del Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf i de la University of Aberdeen i va participar en el Berlin Artist-in-Residence Programme de 2002-2003. Les seves novel·les han estat traduïdes a l’alemany, al francès, a l’italià i al portuguès.

Sobre la novel·la

Tota narració, fins i tot aquella que pretén imitar la vida, és una ficció. Un artifici. Partint d’aquesta premissa, Giralt Torrent s’enfronta en aquest relat íntim a un tema universal: la mort del pare. Reconstrueix la relació amb el seu pare, el temps de vida que va compartir amb ell, amb sorprenent afany de fidelitat. Sense eludir les zones de penombra però sense recrear-se en elles. D’aquesta forma, amb ajuda d’una prosa hipnòtica i concisa, la pròpia experiència es transforma en experiència de tots. El resultat és un llibre commovedor que abraça i colpeja a un temps. Ni un homenatge ni un retret. Un intent de comprendre la relació més complexa que es dóna entre dues persones. El retrat d’un pare i un fill. Un inventari de vida: amb les seves tristeses i cruïlles però també amb els seus joiosos descobriments. Una confessió valenta i bella.

A la Biblioteca trobaràs

Tiempo de vida / Marcos Giralt Torrente. Barcelona: Anagrama, 2010