L’escriptura a partir de conceptes, en la visita de Joan Benesiu

El 8 d’octubre, l’escriptor Joan Benesiu, gràcies a la Institució de les Lletres Catalanes, va venir a Tona per a comentar amb les lectores, la novel·la  Serem Atlàntida (Persicopi, 2019), guardonada amb el Premi Ciutat de Barcelona 2020.

La seva visita, programada dins del Club, ens va permetre endinsar-nos en una obra diferent, una novel·la basada en els conceptes de simulacre i nostàlgia. La seva formació com a filòsof, l’ha portat a crear obres que són una fusió de gèneres i que s’allunyen de l’estructura convencional de la majoria de narracions. L’escriptor ens va parlar sobre el seu procés creatiu; de com escriu a partir d’impulsos, partint sempre dels conceptes que vol tractar, sense oblidar mai, el ritme i la melodia del text. Un treball que fa que la narració estigui farcida de digressions envoltades de sentit.

Serem Atlàntida, tracta el simulacre de la societat i la vida, a través dels personatges i les seves vivències, uns individus que comparteixen el fet d’haver perdut alguna cosa, miren als ulls de la nostàlgia, recorden el passat, no per a viure en ell, sinó per entreveure el futur.

La trobada va portar a parlar sobre territoris fronterers, sobre llengua, sobre fotografia i la influència de Sebald en la seva literatura, sobre cinema i directors com Bergman i Tarkovsky… Un acte literari inoblidable per a molts.

Serem Atlàntida, disponible a la Biblioteca, és una obra repleta de referents culturals, que passen per la literatura, filosofia, art, història… Que tracta de forma paral·lela al simulacre i la nostàlgia, una gran quantitat de temes, com la importància del gest, de la mem`òria, l’amor, la mort i el misteri, la història, la supervivència, el turisme, l’oblit, l’exili, l’homosexualitat.

Si encara no l’has llegit, et convidem a fer-ho.