La frase del mes, John Steinbeck

“Las compañías poderosas no sabían que la línea entre el hambre y la ira es muy delgada.”

John Steinbeck

Sí, això escrivia, el Premi Nobel John Steinbeck, a la seva novel·la, El raïm de la ira. Un 27 de febrer de 1902 naixia a Califòrnia, un autor que convertí la dignitat dels pobres i els oprimits en el tema central de la seva obra.

Narrador i dramaturg, va ser famós per les seves novel·les que l’ubiquen a la primera línia del realisme social nord-americà, una barreja de periodisme, sociologia i literatura. Steinbeck va guanyar el premi Pulitzer el 1939 i el Premi Nobel de Literatura el 1962.

John Ernest Steinbeck va néixer a Salinas, Califòrnia. Fill d’un tresorer de banc i d’una docent, va tenir tres germanes. El seu pare, John, s’havia vist forçat a traslladar-se sovint per raons de feina. La seva mare, Olívia, era filla d’immigrants irlandesos que s’havien afincat als Estats Units. Com a escriptor, Steinbeck farà servir aquesta idea dels viatgers desarrelats en molts dels seus llibres.

Steinbeck va estudiar a Salinas i després a la Universitat de Stanford. Però des de molt aviat va treballar com a paleta, peó rural, agricultor i empleat de botiga, entre altres feines que també influirien en la seva personalitat i en la seva obra literària.

El primer reconeixement de la crítica el va obtenir el 1935 amb la novel·la Tortilla Flat, un compendi d’històries humorístiques pel qual va guanyar la medalla d’or per a la millor novel·la escrita per un californià concedida pel Commonwealth Club of California. El seu estil, hereu del naturalisme i proper al periodisme, se sustenta en una gran càrrega d’emotivitat en els arguments i en el simbolisme que traspuen les situacions i personatges que crea, com passa a les seves obres més rellevants: De ratolins i homes (1937) ), El raïm de la ira (1939) i A l’est de l’Edèn (1952). Tres novel·les que van ser portades al cinema.

A la Biblioteca trobaràs

Biblioteca Caterina Figueras
A la resta de biblioteques públiques

Página del Centre Nacional sobre John Steinbeck

“Si necesita un millón de acres para sentirse rico, me parece que es porque en su interior se encuentra muy pobre, y si es pobre en sí mismo, no hay acres suficientes que le vayan a hacer sentirse rico”.

John Steinbeck