Homenatge a l’escriptora Montserrat Roig

Es compleixen vint anys de la mort de l’escriptora i periodista Montserrat Roig (1946 – 1991) i des de la Biblioteca volíem recordar-la.

Montserrat Roig (Barcelona 1946-1991). Llicenciada en Filosofia i Lletres. Escriu novel·les i contes, que va alternant amb reportatges i articles periodístics, i presenta i dirigeix diversos programes de televisió, mitjà en el qual excel·leix com a entrevistadora, sobretot d’escriptors de generacions precedents. El 1970 guanya el premi Víctor Català amb el recull de narracions Molta roba i poc sabó… i tan neta que la volen. La seva segona novel·la, El temps de les cireres, que reprèn el fil d’alguns dels personatges de la primera, Ramona, adéu, guanya el premi Sant Jordi de 1976. El 1977 obté un important ressò amb un rigorós llibre documental sobre Els catalans als camps nazis, que aporta dades inèdites sobre l’Holocaust i que és guardonat amb el premi de la Crítica Serra d’Or (1978). Publica L’agulla daurada, premi Nacional de Literatura Catalana (1986), després d’una estada de dos mesos, convidada per Edicions Progrés de Moscou per elaborar un ampli reportatge sobre el setge de Leningrad durant la Segona Guerra Mundial. Fa també de columnista de la premsa diària en diferents mitjans i es vincula públicament a la lluita per la condició de la dona.

Va ser membre de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i, del 1989 al 1990, va ser vicepresidenta de la Junta Territorial del Principat de Catalunya.

A la Biblioteca trobaràs

El Cant de la joventut / Montserrat Roig. Barcelona: Edicions 62, 1997

Digues que m’estimes encara que sigui mentida: sobre el plaer solitari d’escriure i el vici compartit de llegir / Montserrat Roig. Barcelona: Edicions 62, 1993

L’Hora violeta / Montserrat Roig. Barcelona: Avui, 1994