Ens deixa la bibliotecària Teresa Rovira

La bibliotecària Teresa Rovira filla de l’escriptor, historiador i polític tarragoní Antoni Rovira i Virgili, ens ha deixat als 95 anys. Especialitzada en literatura infantil i juvenil, va desenvolupar la seva tasca professional a la Biblioteca de Catalunya, la Biblioteca Popular d’Esparreguera, com a directora a la Biblioteca Popular de Santa Pau de 1971 al 1981, realitzant recerca en literatura infantil i juvenil, exercint la docència d’aquesta matèria a l’Escola Universitària Jordi Rubió i Balaguer de Biblioteconomia i Documentació i dirigint la Xarxa de Biblioteques Populars de la Diputació de Barcelona (entre 1981 i 1985).

Teresa Rovira va néixer a Barcelona el 13 de desembre de 1918, va iniciar els seus estudis a l’Escola de Bibliotecàries el 1936 però els va interrompre a causa de l’exili. Instal·lada a França amb la seva família es va llicenciar en Lletres per la Universitat de Montpellier. El 1953 retorna a Catalunya.

Teresa Rovira és autora de “Bibliografía histórica del libro infantil en catalán” (1972, amb C. Ribé), de la tesi doctoral “Noucentisme i llibre infantil” (1973) i “Organització d’una biblioteca escolar“. El 2002 va rebre la Creu de Sant Jordi i el 2008 el Premi Aurora Díaz Plaja de Literatura Infantil i Juvenil per l’article “El llibre per a infants i adolescents. Dels orígens a la desfeta” (2008).

L’any 2013 la Generalitat de Catalunya va convocar per primera vegada el premi que duu el seu nom per reconèixer les biblioteques públiques que duguin a terme projectes innovadors i creïn complicitats amb el territori on s’emplacen.