Deu anys de la mort de Pierre Bourdieu

Fa deu anys de la mort del sociòleg Pierre Bourdieu, un dels autors més citat per les revistes científiques de tot el món, traduït a 34 llengües.

“La sociología és la ciència que es pregunta per què les coses passen, com passen a la societat. És a dir, per exemple, ¿per què els fills de professors tenen un major èxit escolar que els fills dels obrers?”, explicava Bourdieu cap al final de la seva vida, com ha quedat retratat al documental La sociologia és un esport de combat.

Pierre Bourdieu, nascut en una modesta família agrícola prop de la frontera basca, a mida que van passar els anys va radicalitzar el seu pensament i els seus instruments d’anàlisi social.
Publicacions com La misèria del món (1993), investigació sociològica centrada exclusivament en testimonis de persones que havien caigut en l’anomenada “nova pobresa”, li van permetre rellançar un pensament crític adaptat al nou estat de la societat.
Bourdieu va utilitzar en els seus anàlisis, els mètodes estadístics clàssics de la corrent positivista, posant-los al servei de la crítica social, però alhora s’apropava també a la sociologia comprensiva i les seves corrents fundadores, la de Max Weber i la de l’Escola de Chicago.

A la biblioteca trobaràs

El Amor al arte: los museos europeos y su público / Pierre Bourdieu, Alain Darbel; con Dominique Schnapper. Barcelona: Paidós, 2003

La Dominació masculina / Pierre Bourdieu; traducció de Francesca Martínez Planas i Sandra Genís Falgueres. Barcelona: Edicions 62, 2000

Sobre la televisió / Pierre Bourdieu; traducció de Xavier Dilla. Barcelona: Edicions 62, 1997