Conferència-recital ‘Margarida Xirgu, l’actriu més internacional del seu temps’, amb l’actriu Araceli Bruch

Emmarcada dins de les activitats del Dia de la Dona, la Biblioteca et convida el divendres 6 de març a les 18.30 h a la conferència recital, “Margarida Xirgu, l’actriu més internacional del seu temps” que interpretarà l’actriu manlleuenca Araceli Bruch.

Una sessió sobre la trajectòria vital i artística de l’actriu Margarida Xirgu, que s’entrellaçarà amb la recitació de fragments d’alguna de les obres més emblemàtiques que va representar: Mar i Cel d’Àngel Guimerà, Salomé d’Òscar Wilde, Mariana Pineda i Bodas de Sangre, de Federico García Lorca.

Sobre Margarida Xirgu

Margarida Xirgu i Subirà (Molins de Rei, 18 de juliol de 1888 – Montevideo (Uruguai), 25 d’abril de 1969) va ser una de les personalitats més destacades en el món del teatre del segle XX, en totes les facetes: actriu, directora i professora.

Després de fer teatre amateur, a 18 anys va començar com a professional al Teatre Romea, on va aconseguir ser una actriu d’èxit. El seu reconeixement va augmentar amb les representacions d’obres, entre altres autors, de Federico García Lorca, amb qui la unia una gran amistat. La seva fama la va portar a fer gires per Sud-amèrica, durant la guerra civil, i d’on ja no va tornar del seu exili. A més de la seva faceta d’actriu, va fundar l’Escola d’Art Dramàtic a Santiago de Xile, i va dirigir la Comèdia Nacional Uruguaiana i l’Escola Municipal d’Art Dramàtic.

El Govern de la Generalitat de Catalunya va declarar el cinquantenari de la seva mort, com a una de les commemoracions oficials de l’any 2019 per recuperar i divulgar la memòria de Margarida Xirgu.

Sobre Araceli Bruch Pla

Araceli Bruch Pla (Manlleu, 1953)

Filla de la Plana de Vic i barcelonina d’adopció, es defineix com a dona de teatre, feminista i activista cultural. Formada en Història de l’Art, Filologia catalana i Arts escèniques, ha projectat la passió per la paraula al teatre, la literatura i la pedagogia. Ha fet d’actriu, directora i dramaturga i ha publicat llibres com: Em sento estafada. Una lectura de Simone de Beauvoir.

L’impuls de rebel·lia l’ha portat a militar com a feminista en l’àmbit públic i privat des dels anys 70, i l’interès per la cultura l’ha menat a formar part de les juntes del Centre Català del PEN Club i de l’Associació Dramàtica de Barcelona. Actualment presideix l’Associació Teatre Dona i és membre de la junta de l’Ateneu Barcelonès.

Per a saber més

Lloc web de la família de Margarida Xirgu
Fons d’arxiu i museu a Escena Digital
Espectacles a Base de Dades d’Espectacles
«Margarida Xirgu, el teatre» (àudio). l’Arxiu de la Paraula. Ateneu Barcelonès, 2014.