11 de setembre, Diada Nacional de Catalunya

I ara que tot s’acaba i tot comença,
fem del passat i del present el repte
per un futur esperançat i càlid.
Que cap mirall fal·laç no ens enlluerni.
Tindrem només allò que cada dia
conquerim amb esforç i, tanmateix,
aquest àmbit de llum ha de bastar-nos
per creure cada cop més en nosaltres
si no oblidem que amb el batec del viure
tot s’acaba i, alhora, tot comença.

Miquel Martí i Pol

El proper 11 de setembre Catalunya celebra la seva Diada Nacional, que recorda la pèrdua de sobirana nacional, l’abolició de les institucions catalanes, les llibertats civils i les lleis pròpies, després de la derrota de 1714 en la Guerra de Successió, quan Barcelona va caure en mans de les tropes espanyoles de Felip V de Borbó.

Tona ho commemora amb una programació d’actes des del dia 10 fins al 13 de setembre als que us convidem a participar: la XIII Marxa dels Vigatans, botifarrada popular i audició de sardanes amb la Cobla Bisbal Jove, sortida cap al Castell amb l’estelada gegant, homenatge a la senyera amb parlaments i l’actuació musical d’Arnau Tordera, la sortida d’autobusos cap a la Via Lliure 2015, el concert Ovidi, Poema sense acabar a càrrec de Toti Soler, Joan Massotkleiner & Gemma Humet i el Concert de la Diada a càrrec de Scuola de l’anima en col·laboració amb el Cor Juvenil Nebbia.

Si la manifestació Via lliure que tindrà lloc a l’Avinguda Meridiana a les 17.14 ha esdevingut un dels epicentres d’aquest 11 de setembre, no hem d’oblidar que també es pot gaudir a Barcelona de la Mostra d’Entitats que tindrà lloc al Passeig de Lluís Companys davant de l’Arc de Triomf, i que aplegarà des de tallers infantils fins a presentacions de llibres passant per activitats relacionades amb les danses i músiques populars catalanes, entre moltes altres propostes, com el Concert per la Llibertat a les 19h que comptarà amb la Companyia Elèctrica Dharma, Zoo i La Troba Kung-Fú.
Recordem també que 10.30 a 18.30 hores hi haurà Jornada de portes obertes al Palau de la Generalitat, on la Federació Catalana de Catifaires, elaborarà una catifa de flors naturals que es podrà veure al Pati d’Armes, i de 10 a 19h hi haurà Jornada de portes obertes al Palau del Parlament.

Enguany és una edició especial perquè la Diada coincideix amb l’inici de la campanya electoral per a les eleccions plebiscitàries del 27 de setembre.

A la Biblioteca trobaràs

Història de Catalunya : per a joves (…i no tan joves) / Francesc Cardona. Museu d’Història de Catalunya : Barcanova, 2014
L’Onze de Setembre, història de la diada (1886-1938) / Pere Anguera. Centre de’Història Contemporània de Catalunya: Abadia de Montserrat, 2008
La Guerra de Successió i l’Onze de Setembre / Joaquim Albareda. Empúries, 2000
1714: el setge de Barcelona / Guillem H. Pongiluppi, F. Xavier Hernàndez Cardona. Angle, 2012
Francesc Macià i Ambert, Bac de Roda (1658-1713) / Florenci Barniol, Jordi Vilamala. Ajuntament de Les Masies de Roda, 2007
La Dona a la finestra: el Born, 10 de setembre de 1714 / Vicenç Villatoro. Edicions 62, 2005
Lliures o morts / Jaume Clotet, David de Montserrat. Columna, 2012
Victus: Barcelona 1714 / Albert Sánchez Piñol. La Campana, 2013
Un Cadàver exquisit / Jordi Mata. Edicions 62, 2008
Cicatrius de 1714 / Andreu Martín.
1714 / Jordi Sierra i Fabra; il·lustracions: Ignasi Blanch. La Galera, 2013
Vigatans i botiflers / Maria de Bell-lloc. Barcanova, 1992
Barcelona 1714: l’onze de setembre. Guió i dibuixos: Oriol Garcia i Quera. Còmic
El Cant dels ocells: l’11 de setembre de 1714 / conte d’Oriol Vergés; il·lustracions de Joma. La Galera, 2004