Última trobada del cicle de conferències de Salut dedicada a l’ictus i les lesions medul·lars, la Biblioteca amb la Marató de TV3

El proper 15 novembre a les 18h, la Biblioteca acull l’última conferència del cicle de Salut de Tona 2016, Marató TV3 2016: L’ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques, a càrrec de la Fundació La Marató de TV3.

El cicle de conferències sobre Salut, adreçades al públic en general i gratuïtes, es va iniciar el 20 d’octubre i ha reunit en cada una de les sessions a més de cinquanta persones al voltant de temes com el dolor físic, la son, la relaxació, l’alimentació i l’audició. La darrera conferència es dedica a la 25a edició de La Marató de TV3, a donar a conèixer l’ictus i les lesions medul·lars i despertar l’esperit solidari envers les persones afectades i les seves famílies.

Coordinades per la Fundació La Marató de TV3 i amb el suport dels equipaments del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, les conferències les impartiran professionals de la medicina facilitats per la Fundació.

L’ictus és una pèrdua sobtada de les funcions cerebrals causada per un accident vascular. A Catalunya, és la primera causa de mort en les dones i la tercera en els homes. Cada any, n’hi ha més de 13.000 casos, 1.300 dels quals en pacients més joves de 55 anys. Tot i sobreviure a l’ictus, un 45% de les persones afectades tindrà una discapacitat -motora, sensitiva, cognitiva, de la parla o de la comprensió- amb greus repercussions en la qualitat de vida. Només a Catalunya, 900 nens conviuen amb una discapacitat causada per un ictus.

Al món, cada any, l’ictus afecta prop de 17 milions de persones i causa la mort de 6. És la primera causa d’incapacitat i, segons els experts, es convertirà en l’epidèmia del futur, ja que en tindran una de cada sis persones.

La Marató 2016, també tractarà les lesions medul·lars i cerebrals ocasionades per un traumatisme. Les lesions cerebrals per causes traumàtiques afecten àrees del cervell responsables del moviment, de les sensacions i percepcions, de les emocions i de la conducta, així com de l’atenció, la memòria, el llenguatge i la intel·ligència. D’altra banda, les lesions medul·lars poden provocar paràlisi de la mobilitat voluntària i absència de sensibilitat per sota de la zona afectada, així com altres trastorns i malalties derivades d’aquest estat. Segons si la lesió és completa o parcial, i en funció del nivell en què es produeixi, les conseqüències seran més o menys greus. En els últims anys, els experts han notat un canvi en la causa d’aquestes lesions d’origen traumàtic: han baixat les produïdes per accidents de trànsit i han augmentat les causades per caigudes domèstiques en persones d’edat més avançada.

Aquest cicle sobre Salut està organitzat per l’Ajuntament de Tona, el CAP Tona. la Mancomunitat la Plana, i les residències Can Codina, Prudenci i Prat. Una cita imprescindible amb la salut, on la Biblioteca ha cedit l’espai i ha aportat fons documental relacionat amb cada una de les temàtiques.

A la Biblioteca trobaràs

Ictus: tot el que has de saber per enfrontar-t’hi / Joan Martí Fàbregas. Angle, 2014
La Escafandra y la mariposa / un film de Julian Schnabel. El Público, 2009 (Dvd)
Inútilmente guapo: mi batalla contra el ictus / Jorge M. Reverte.