Mor Ray Bradbury, mestre de la ciencia ficció

Ray Bradbury (Waukegan, Illinois, 1920- Los Angeles 2012), considerat com un dels grans escriptors de ciència-ficció va morir a Los Angeles als 91 anys. L’ús que va fer de la ciència ficció va ser més aviat un pretext per plantejar, discutir, indagar o mostrar problemes socials (al moment de ser escrits els relats) o històrics.

Escriptor visionari, arquitecte, guionista i poeta, Ray Bradbury és considerat un dels pares de la literatura fantàstica contemporània. El novel·lista nord-americà, que ja era un gran lector en la seva joventut, va començar aviat a amb la seva afició a l’escriptura, es conserven alguns primers relats de la seva pròpia mà de quan només tenia dotze anys.A causa de dificultats econòmiques, Bradbury no va poder assistir a la universitat, així que va començar a vendre diaris, però mai va deixar la seva obstinació per formar-se i va començar a fer-ho de manera autodidacta. Va ser als vint-i-un quan va rebre el seu primer ingrés per un conte anomenat Pèndol, i que va ser publicat per la revista Super Science Stories.

Bradbury va publicar en vida més de 500 treballs encara que la seva obra més universal és Farenheit 451, situada en un futur on els llibres són perseguits i cremats. El director francès François Truffaut va portar la novel·la a la gran pantalla al 1966. Va ser la publicació de Cròniques marcianes, una història de la conquista de Mart i, tres anys després, Fahrenheit 451, les que li van donar fama internacional. Entre els seus títols més importants hi ha també la col·lecció de relats L’home il·lustrat, del 1951, i la novel·la La fira de les tenebres (Something Wicked this Way Comes), del 1962, on Bradbury analitza el conflicte entre el bé i el mal a través d’una història de terror i fantasia en què dos nois de tretze anys viuen un terrible malson quan una fira ambulant arriba un bon dia al seu poble.

Llibres al marge, va elaborar llibrets teatrals i guions de cinema i televisió, entre els quals sobresurt la seva col·laboració amb John Huston en l’adaptació de Moby Dick per a la pel·lícula que aquest va dirigir al 1956.
En qualitat d’arquitecte i dissenyador va ser autor de la primera galeria comercial als Estats Units i del pavelló nord-americà a la Fira Mundial de Nova York del 1964. També va dissenyar atraccions per a Disney.

Ha desenvolupat una àmplia activitat al món del cinema, el teatre i la televisió. En 1989 va ser nomenat Gran Mestre de la SFWA (Associació d’autors de ciència ficció nord-americans) i en1999 va rebre el SF Hall of Fame per tota la seva carrera.

‘Sense biblioteques, que ens quedaria?; no tindríem passat ni futur’
‘Hi ha coses pitjors que cremar llibres, una d’elles és no llegir-los’
Ray Bradbury

Per a saber més