La frase del mes, Josep Palau i Fabre, l’alquimista sincer

La nostra llibertat és la llibertat del laberint

Doneu-me un cor més petit, que aquest que tinc no se m’omple

L’abril coincideix amb el naixement del conreador de gèneres literaris, Josep Palau i Fabre, creador-poeta-dramaturg-assagista-picassià-traductor. Aquest any es commemora el centenari del seu naixement. Des de la Biblioteca volem recordar-lo i apropar-te a la seva obra i figura, la d’un alquimista, home creatiu, sincer i compromès amb el seu país.

Sobre Josep Palau i Fabre

Josep Palau i Fabre va néixer a Barcelona el 21 d’abril de 1917, en un entorn familiar en contacte amb l’art, el seu pare era pintor i decorador.

Anà a França, gràcies a una beca, i s’hi instal·là del 1945 fins al final dels anys seixanta. La seva trobada amb Picasso fou decisiva. És considerat un dels màxims experts internacionals sobre l’obra i la personalitat de Picasso, de les quals ha fet estudis que han estat traduïts a una desena de llengües.

Palau i Fabre juga un paper important en la represa de la literatura catalana de postguerra com a creador i editor de la revista clandestina Poesia (1944-1945) on proposà traduccions de Rimbaud i de Lautréamont.

La seva obra poètica està recollida a Poemes de l’alquimista, i les proses sobre art i literatura a Quaderns de l’Alquimista. Com a traductor, proposà el 1966 una versió de l’obra en prosa d’Arthur Rimbaud, Una temporada a l’infern i Il·luminacions, amb un important pròleg que presentava la modernitat poètica al públic català.

Ha estat guardonat, entre altres premis, amb la Creu de Sant Jordi (1989), el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (1999) i el Premi de la Crítica Serra d’Or d’obres completes (2006).

Va morir el 23 de febrer de 2008 a Barcelona.

A la Biblioteca trobaràs

Poemes de l’alquimista: una selecció / Josep Palau i Fabre; tria, introducció i propostes de treball de Tomàs Nofre. Barcelona: Proa, 2008
Picasso i els seus amics catalans / Josep Palau i Fabre. Barcelona: Diputació de Barcelona, 2006

L’Alquimista
Articles sobre l’autor a Traces
Palau i Fabre al Mapa literari català 2.0
Documental Veus Literàries: Josep Palau i Fabre, AELC (2005)
Magisteri Teatre – Mag Poesia: Josep Palau i Fabre
Recital d’un poema de l’autor, a TV3.
Vídeos dedicats als 90 anys de naixement de Palau i Fabre, VilaWeb TV.
Entrevista amb Josep Palau i Fabre: “La relació amb Antonin Artaud”.
Audiovisual A fum de sabatots