Javier Latorre i Goyo Montero Morell, Premi Nacional de Dansa 2011

Els ballarins i coreògrafs Goyo Montero Morell i Javier Latorre han estat guardonats amb el Premi Nacional de Dansa.

Javier Antonio García Expósito (conegut artísticament com Javier Latorre), nascut a València al 1963, va debutar com a ballarí amb 16 anys a la Companyia Lírica Nacional. Latorre, que ja va rebre el premi al millor ballarí del Festival de Avignon (França), va ser solista del Ballet Nacional d’Espanya quan el dirigia Antonio Gades (1979) i primer ballarí poc després, sota la direcció de María d’Àvila.
Entre els seus principals muntatges destaca “Filles de l’alba” i “La força de la destinació”, i entre els seus muntatges per encàrrec i participacions té principal importància la seva col·laboració a “Doneu-li Cafè”, de la Fura del Baus, i en diversos treballs per a la companyia d’Aida Gómez, Antonio Canales i Eva Yerbabuena.

El madrileny Goyo Montero Morell (1975), premiat per la seva interpretació, resideix a Alemanya. És director del ballet del Staatstheater de Nuremberg des de la temporada 2008-2009 i compta amb una brillant carrera com a ballarí i coreògraf. Va començar els seus estudis amb Carmen Roche i va completar la seva formació a l’Escola del Ballet Nacional de Cuba sota l’adreça d’Alicia Alonso. Entre els mestres amb els quals ha estudiat figuren Azary Plisetzsky, Aurora Bosch, Mirta Plá, Lázaro Carreño i Ricardo Núñez.

Graduat en el Real Conservatori de Dansa de Madrid i per l’Escola Nacional de Cuba, ha estat solista en l’Òpera de Leipzig, Staatstheater Wiesbaden i Ballet Real de Flandes. Al 1999 es va unir a la Deutsche Opera de Berlín, on ocupa el lloc de primer ballarí fins a 2004.