Club de lectura La campana de vidre de Sylvia Plath

El proper 30 d’octubre a les 19.30h les biblioteques d’Osona han programat una trobada literària conjunta, sumant-nos a Osona amb la salut mental. L’historiador Pasqual Bernat i la Infermera de Salut Mental d’Osona, Judith Pons, conduiran aquest acte dedicat a la novel·la La campana de vidre de l’escriptora nord-americana Sylvia Plath. Tindrà lloc al Teatre Eliseu de Roda de Ter.

Sobre Sylvia Plath

Sylvia Plath, va conrear la poesia, la prosa i l’assaig. Va néixer el 27 d’octubre de 1932 a Boston. Des de molt petita, va manifestar interès pel món de les lletres: el seu primer poema el va publicar amb només vuit anys d’edat i, des de llavors, va començar a explotar el seu talent literari a través de contes i versos que presentava en diverses revistes nord-americanes i que li van permetre aconseguir un cert èxit.

La jove Sylvia Plath que al 1955 ja patia trastorns mentals i tenia una conducta depressiva, es va graduar amb honors al Smith College, i havia estat tractada en una institució psiquiàtrica a causa d’un intent de suïcidi. Amb els seus desequilibris emocionals aparentment controlats i amb els seus estudis acabats, Plath va rebre una beca Fulbright, que li va permetre ampliar els seus coneixements a la Universitat de Cambridge. Allà va continuar amb la seva obra literària i va participar al diari universitari “Varsity”. En aquest entorn estudiantil, la poetessa va conèixer a l’anglès Ted Hughes, amb qui es va casar el 16 de juny de 1956 i va tenir dos fills, Frieda i Nicholas. Ja separada a causa d’una infidelitat del seu marit, amb dos nens al seu càrrec, malalta i gairebé sense diners, Sylvia Plath va tornar a pensar en el suïcidi. I així va ser com, l’11 de febrer de 1963, quan tenia només trenta anys i després d’haver-li preparat el desdejuni als seus fills, va acabar amb la seva vida asfixiant-se amb gas.

Dins del seu llegat literari, destaquen obres com “El colós”, “Ariel”, “Creuant l’aigua”, “Arbres d’hivern”, “La campana de cristall”, “Cartes a casa”, “Johnny Panic i la Bíblia de somnis” i “The magic mirror” (la seva tesi per al Smith College), entre d’altres. En matèria de guardons i reconeixements, cal destacar que, al 1982, a títol pòstum, se li va concedir a aquesta escriptora el Premi Pulitzer pels seus “Poemes complets”.

A la Biblioteca trobaràs

Antología / Sylvia Plath. Visor, 2003
El Vestit de color mostassa / Sylvia Plath. Cruïlla, 1998

Sylvia Plath a Visat. La revista digital de literatura i traducció del PEN Català.
Sylvia Plath a El Cultural
Poemes de Sylvia Plath a A media voz.
Guia sobre Sylvia Plath, elaborada per la Biblioteca Joan Triadú de Vic.
Guia de lectura sobre els trastorns mentals, elaborada per la Biblioteca Joan Triadú de Vic.