Club de lectura, El jersei de Blanca Busquests

El darrer Club de lectura del curs tindrà lloc el 18 de juny a les 19.00h. El dedicarem a l’obra El jersei de l’escriptora Blanca Busquets, que comentarà Mar Cuxart. Us recordem que disposeu dels exemplars a la Biblioteca.

Sobre l’autora, Blanca Busquets

L’escriptora i periodista Blanca Busquets i Oliu va néixer el 20 de març de 1961 a Barcelona, però de ben petita, per motius laborals del seu pare, va viure a Pamplona. A l’àmbit familiar parlaven català i degut a que va estudiar en una escola francesa va aprendre a llegir i parlar francès abans que el castellà. L’any 1972 la seva família torna a Catalunya. Va completar la seva formació acadèmica amb el ballet clàssic -fins als 25 anys- i amb la música, on va formar part de diversos cors i va tocar durant deu anys a l’Orquestra Joventut Percussionista de Catalunya, afició que la va portar a ser una de les fundadores del Festival Internacional de Música de Cantonigròs. També va fer incursions en el món del teatre, ha impartit classes a la Universitat Pompeu Fabra i actualment treballa a les emissores de Catalunya Ràdio, tasca que compagina amb les col·laboracions en els diaris digitals Nació Digital i Osona.

Malgrat està fascinada per la música el que omple la seva vida és l’escriptura.  Als nou anys ja volia ser escriptora i, als dotze, va realitzar el seu primer conte. Va guanyar el seu primer premi per adults amb una narració escrita quan tenia disset anys. Posteriorment va rebre tres més.
Ha publicat les novel·les Presó de Neu (Proa, 2003), El jersei (Rosa dels Vents, 2006) -publicada a Rússia per l’editorial Inostranka (2008), i publicada també a Alemanya, per DTV (2011) y per The Hörverlag (2011) en audiobook-, Tren a Puigcerdà (Rosa dels Vents, 2007), A saber dónde está el cielo, publicada de manera simultània en català i castellà el 2009 (Plaza & Janés i Rosa dels Vents) i amb drets venuts en alemany a DTV Premium i La nevada del cucut (Rosa dels Vents, 2010), guanyadora del premi Libreter 2011.

Sobre la novel·la, El jersei

El jersei és una novel·la humana i propera creada a partir de la combinació d’una estructura construïda per uns personatges quotidians i entranyables. És un relat que uneix tres generacions de dones i ens mostra que, malgrat que el món ha canviat, els sentiments i els desitjos de les persones sempre són els mateixos.

L’àvia Dolors fa un jersei per a la seva néta, asseguda en un racó de casa de la seva filla. Mentre teixeix observa els moviments dels habitants de la casa. Cada membre de la família, que en aparença és molt normal, guarda, en realitat, secrets inconfessables… El que ningú no sap és que Dolors, tot i que ha patit una embòlia que l’ha deixat sense parla i sense mobilitat, no és ni sorda ni cega, ni ha perdut un bri de la seva brillant intel·ligència. I serà ella qui portarà el lector, ja des de la primera página, de sorpresa en sorpresa, fins al més inconfessable de tots els secrets, el que ella mateixa amaga.

Blanca Busquets a l’AELC.
Facebook de Blanca Busquets
Quico Sallés: “Escriure m’allibera”, Nació Digital.cat, 24 de desembre de 2010.