Club de lectura de Roddy Doyle a càrrec de la psicòloga Assumpta Muns

El proper divendres 16 de març a les 19h, la psicòloga del Servei d’informació i Atenció a les Dones, Assumpta Muns, conduirà el Club de lectura dedicat a l’escriptor irlandès Roddy Doyle, i al llibre La Dona que ensopegava amb les portes.

Sobre l’autor

Roddy Doyle és un dramaturg, novel·lista i guionista irlandès. Va néixer a Dublín al 1958, ciutat en la qual es va llicenciar en Humanitats. Durant catorze anys es va dedicar a l’ensenyament de literatura i geografia fins a dedicar-se per complet a l’escriptura.
La seva primera novel·la, The Commitments, va obtenir un enorme èxit en el moment de la seva publicació, al 1987, sobretot després que Alan Parker la portés al cinema. També The Snapper, apareguda al 1990, va donar lloc a una altra pel·lícula, aquesta vegada dirigida per Stephen Frears. The Van (La Camioneta, Alfaguara, 1996) va quedar finalista al Booker Prize de 1991 (i va ser portada al cinema de nou per Stephen Frears). Paddy Clarke Ha Ha Ha, guanyadora del Booker Prize al 1993, ha estat l’obra més venuda de la història d’aquest premi i ha estat traduïda a dinou idiomes.

Els llibres de Doyle es caracteritzen per centrar-se en àmbits i personatges de la classe obrera irlandesa, amb obres entretingudes i ràpides plenes de diàleg i descripcions colorides, amb un sentit de la comèdia que s’enfronta a la depriment situació econòmica o social dels seus protagonistes. L’autor sempre ha estat obert a ajudar i aconsellar a altres escriptors novells, i ha creat un centre d’escriptura creativa, Fighting Words, que es va inaugurar al gener del 2009. Obert a totes les edats, ofereix ensenyament i assessorament gratuït als quals desitgen aprendre a escriure.

Sobre la novel·la

La vida no ha tractat gaire bé la Paula Spencer: té trenta-nou anys, quatre fills -un d’ells drogoaddicte- i fa un any va fer fora de casa el seu marit, que li pegava i la maltractava; es guanya la vida fregant cases i despatxos; també és una alcohòlica. El dia que un policia va a casa seva i li diu que el seu marit és mort, la Paula sent un buit a l’estómac i comença a recordar. La dona que ensopegava amb les portes és la narració agredolça d’aquests records: la infantesa despreocupada i joiosa, l’audàcia de l’adolescent, els alegres moments del festeig amb en Charlo, el seu futur marit, i després la davallada cap al matrimoni, i posteriorment cap a l’infern. Amb aquesta novel·la divertida i tendra, d’un estil planer i alhora punyent, Roddy Doyle sap captar tota la força i la desesperació de la vida d’una dona lluitadora per transformar-la en gran literatura.

A la Biblioteca trobaràs

Doyle, Roddy. La Dona que ensopegava amb les portes. Barcelona: Edicions 62, 1997
Doyle, Roddy. Mientras tanto… una aventura. Barcelona: Serres/RBA, 2007
Doyle, Roddy. Rover salva el Nadal. Barcelona: Columna, 2002