40 anys sense el poeta Pablo Neruda

Pablo Neruda va deixar d’escriure un 23 de setembre de 1973. Des de la Biblioteca commemorem aquests 40 anys d’absència física del poeta xilè, apropant-vos a la seva persona i obra.

Pablo Neruda està considerat com un dels poetes més importants del segle XX. Fill d’un ferroviari, i orfe de mare quan només tenia un mes, va escriure poesia des de molt jove. Gabriela Mistral el va iniciar en el coneixement dels novel·listes russos, que el poeta va admirar tota la seva vida. Va estudiar per convertir-se en professor de francès, però va fracassar. El cost de publicació del seu primer llibre, Crepusculario (1923), el va sufragar ell mateix amb la col·laboració d’amics. Un any després, el seu Veinte poemas de amor y una canción desesperada es va convertir en un èxit de vendes, i el va situar com un dels poetes més destacats de Llatinoamèrica. Entre les nombroses obres que li van seguir destaquen Residencia en la tierra (1933), que conté poemes on es desprèn la desesperació davant l’existència de l’home en un món que es destrueix, i Canto general (1950), un poema on retrata a Llatinoamèrica des dels seus orígens precolombins. L’obra va ser il·lustrada pels famosos pintors mexicans Diego Rivera i David Alfaro Siqueiros. Com a obra pòstuma es van publicar, en el mateix any de la seva defunció, les seves memòries, amb el nom de Confieso que he vivido.
La seva influència sobre els poetes de parla hispana ha estat incalculable. En reconeixement al seu valor literari, Neruda va ser incorporat al cos consular xilè i, entre 1927 i 1944, va representar al seu país en ciutats d’Àsia, Llatinoamèrica i Espanya. D’idees polítiques progressistes, va ser membre del Partit Comunista xilè i senador entre 1945 i 1948. L’any 1970 va ser designat candidat a la presidència de Xile pel seu partit i, entre 1970 i 1972, va ser ambaixador a França. Al 1971 va rebre el Premi Nobel de Literatura i el Premi Lenin de la Pau. Abans havia obtingut el Premi Nacional de Literatura (1945).

Per a saber més

A la Biblioteca trobaràs

Cien sonetos de amor / Pablo Neruda. Losada, 1999
Marinero en tierra: tributo a Neruda. [enregistrament sonor]. Warner Music Chile, 1999