200 anys del naixement de Charles Dickens

El primer dimarts de febrer es commemoren els 200 anys del naixement de Charles Dickens. A Londres hi haurà lectures i actes en les llibreries, a les escoles i a les universitats, en les institucions i en els museus, i també als carrers. Regne Unit, i especialment Londres, però també altres països europeus i Estats Units celebraran durant els propers mesos el bicentenari del naixement de l’escriptor (7-II-1812) amb un ampli programa d’activitats que es pot consultar a la pàgina web Dickens 2012.

Sobre l’autor

Charles Dickens (Portsmuth, 1812 – Gadshill, 1870) és un dels autors més important i influent de la literatura victoriana. Va passar la major part de la seva infància a Londres i Kent, llocs que van aparèixer amb freqüència en les seves obres. Va començar a assistir a l’escola als nou anys d’edat, però els seus estudis van quedar interromputs quan el seu pare, un petit funcionari afable però despreocupat, va ser empresonat, al 1824, per no pagar els seus deutes. El jove Charles Dickens es va veure obligat, a mantenir-se a si mateix, i va entrar a treballar en una fàbrica de tints. Aquesta desagradable experiència, que més tard descriuria, només lleument alterada, en la seva novel·la David Copperfield (1850), li va produir una sensació d’humiliació i abandó que el va acompanyar durant la resta de la seva vida.

Entre 1824 i 1826 va assistir de nou a l’escola, encara que la major part de la seva educació va ser autodidacta. Entre els seus llibres favorits es trobaven els d’alguns dels grans novel·listes del segle XVIII, com Henry Fielding i Tobias Smollet, la influència d’aquest darrer es pot percebre amb claredat en els seus propis escrits. Al 1827 va aconseguir un treball com a secretari legal i, després d’estudiar durant un breu període de temps l’ofici, es va convertir en periodista al Parlament, el que li va permetre realitzar precises descripcions de fets, qualitat que aplicaria posteriorment a la seva obra narrativa. En aquesta època va conèixer a María Beadnell, i es va enamorar d’ella, però la seva família el va rebutjar com a pretendent de la jove, i es van separar. En aquella temps, treballava com a reporter en una publicació del seu oncle, The Mirror of Parliament, i per al diari lliberal The Morning Chronicle.

Al desembre de 1833, Dickens va publicar, sota el pseudònim de Boz, la primera d’una sèrie de breus i originals descripcions de la vida quotidiana de Londres a The Monthly Magazine, una revista que editava el seu amic George Hogarth. Després d’això, un editor de la ciutat li va encarregar un volum de noves notes en aquest estil, que havien d’acompanyar a les il·lustracions del famós artista George Cruikshank.

Charles Dickens va escriure dos llibres de viatges, Notes americanes (1842) i Imatges d’Itàlia (1846), va administrar associacions caritatives i va lluitar per les reformes socials. Al 1842, va impartir seminaris als Estats Units en favor d’un acord internacional sobre propietat intel·lectual i en contra de l’esclavitud.

Al 1843 va publicar Cançó de Nadal, que es va convertir ràpidament en un clàssic de la narrativa infantil. Les activitats extraliterarias de Dickens incloïen la gestió d’una companyia teatral que va funcionar fins a la pujada al tron de la reina Victoria, al 1851, i les lectures de les seves obres a Anglaterra i a Estats Units. No obstant això, tots aquests èxits es van veure entelats pels seus problemes familiars. La incompatibilitat de caràcters i la relació de l’autor amb la jove actriu Ellen Ternan, van portar a la dissolució del matrimoni, al 1858, fruit del qual havien nascut deu fills. Va morir el 9 de juny de 1870 i va ser enterrat cinc dies més tard a l’abadia de Westminster.

Les seves obres i la seva peripècia personal, íntimament relacionades, van plasmar no només el pols social de la seva època, també el terrible estat moral d’una societat atrapada en la desigualtat i les convencions.

A la Biblioteca trobaràs

Canción de Navidad / de Charles Dickens; ilustrado por William Geldart; comentado por Suzanne Bosman. Madrid: SM, 1999

Tots els contes de Nadal / Charles Dickens; traducció de Xavier Pàmies; il·lustracions de Bernat Cormand. Barcelona: La Magrana, 2009

Oliver Twist / Charles Dickens; with twenty-four illustrations by George Cruikshank; introduced by Michael Slater. London: Everyman’s Library, 1992