30 anys sense Julio Cortázar

Fa 30 anys que l’escriptor, professor i guionista Julio Cortázar va morir a Paris. Fill de pares argentins, neix a Bèlgica degut a que el seu pare va ser destinat a l’Ambaixada d’Argentina d’aquest país. Durant la Primera Guerra Mundial i fins a 1918 la seva família es refugia a Suïssa, després inicien el retorn a Buenos Aires (Argentina).
Al 1932 obté el títol de mestre. Al 1935 comença la carrera de Filosofia i Lletres, fa classes i publica estudis de crítica literària. D’aquesta època és coneguda la seva col·lecció de sonets Presencia (1938), que publica sota el pseudònim de Julio Denis.Als anys quaranta, per problemes polítics, ha d’abandonar el seu lloc de professor a la universitat, i comença la publicació d’articles i relats en revistes literàries. Després d’aconseguir el títol de traductor oficial d’anglès i francès es trasllada a París, on treballa com a traductor de la UNESCO.
Al 1951 comença el seu exili. Dedica la seva vida a viatjar, però resideix principalment a París. Les traduccions que realitza d’Edgar Allan Poe (entre d’altres) influeixen en la seva obra, com per exemple en la seva col·lecció de relats Bestiari (1951). Malgrat haver realitzat diferents publicacions durant tots aquests anys, no es fa famós fins a la publicació de Rayuela (1963). El viatge que realitza a Cuba als seixanta, li marca tant que comença la seva marxa política. Recolza a líders polítics com Fidel Castro, Salvador Allende o Carlos Fonseca Amador. Forma part del Tribunal Internacional Russell, que estudiava les violacions de Drets Humans a Hispanoamèrica. En el seu Llibre de Manuel (1973), queda reflectit el seu compromís polític.
Poc abans de morir, publica el seu llibre de poemes Excepte el crepuscle (1984) i els articles Argentina, anys de filats culturals (1984).

A la Biblioteca trobaràs

Fantomas contra los vampiros multinacionales / Julio Cortázar. Destino, 2002