El dilluns 13 de gener de 2014 farà exactament 1125 anys de la cerimònia de consagració de l’església de Sant Andreu del Castell de Tona, un esdeveniment històric, que quasi significa la partida de naixement del poble. Un 13 de gener del 889, una quarantena de famílies es reuniren al cim del turó per a rebre al bisbe Gotmar de Vic i veure consagrar el temple parroquial que els mateixos veïns havien edificat.

El pergamí original de l’acta de consagració de l’església de Sant Andreu, subscrita por tots aquells caps de casa, ha esdevingut un extraordinari testimoni documental que resta a la Biblioteca de Catalunya i conté al peu del document, la transcripció d’una antífona amb els seus signes (els neumes, que són l’origen de la notació musical occidental). Es tracta de l’escriptura musical, amb datació segura, més antiga d’Europa.

A la web de l’Ajuntament de Tona, pots accedir a tots els actes organitzats: epxosició, conferència, concert, missa i visita programada a la Biblioteca Nacional de Catalunya, que permetrà veure l’acta original de consagració de Sant Andreu del Castell.

A la biblioteca trobaràs

889-1989: onzè centenari de Tona : mil cent anys de la consagració de l’església de Sant Andreu. Ajuntament de Tona.
Tona: mil cent anys d’història / Antoni Pladevall i Font. Eumo: Ajuntament de Tona, 1990
D’Anot a Tona / Joan Rovira. Ajuntament de Tona, 1998
Retalls del passat: per conèixer millor Tona / Amadeu Lleopart i Costa. Ajuntament de Tona, 2005
Tona: recull gràfic 1890-1978 / Carles Padrós i Carles Puigferrat. Efadós, 2011