Més de 50 persones van escoltar i conversar amb l'escriptora Najat El Hachmi, sobre la seva darrera publicació, Sempre han parlat per nosaltres (Edicions 62). Un assaig, amb dosis biogràfiques, nascut de la necessitat d'entendre's a ella mateixa, que reflexiona en primera persona sobre la dona musulmana. Un crit per no ofegar-se, per sobreviure, escrit de forma clara, que visibilitza el malestar que algunes dones senten i que somia a arribar a les noves generacions, a les filles d'una migració que continuen patint i convivint amb crisis d'identitat, un enorme control social i la influència d'un islamisme conservador i fonamentalista, que segueix exercint pressió sobre les seves vides, els seus cossos i la seva sexualitat.

Najat el Hachmi és de les dones que no es conformen amb el que els ha vingut donat, que no volen atrinxerar-se. Ha volgut trencar amb la llei del silenci. Això es va desprendre de les paraules de l'escriptora, al llarg de més d'una hora de trobada. L'autora de novel·les com L'últim patriarca, traduïda a nombroses llengües, va deixar clara la seva visió, contrària a uniformitzar, a donar per suposat que existeix una comunitat única, quan la realitat és que la diversitat és immensa, inclòs l'ateisme, malgrat que els mitjans de comunicació i molts partits polítics incentivin aquesta visió, perquè necessiten sempre a algú que parli en nom de. L'autora va reivindicar el foment de la ciutadania de ple dret, el fet que tothom pugui gaudir de drets socials i polítics, no en tant que musulmans, sinó en tant que ciutadans.

Es va destacar també la importància dels referents, de conèixer l'existència d'altres vides, es va parlar de racisme, exclusió, de la necessitat de preservar espais de llibertat, com l'escola, de la importància de l'educació.

A la conversa va tenir cabuda el fonamentalisme islàmic. Va fer palès com separa a les persones de l'entorn on viuen, va mostrar la dificultat d'exercir la llibertat quan des d'un estament de pràctica religiosa rigorosa, s'estableix el que es considera ser un bon musulmà. Najat El Hachmi veu el ressorgiment de l'ús actual del mocador i de les vestimentes, com un invent dels islamistes, que volen convertir-lo en un element identitari. La tradició no té res a veure amb això, tal com va evidenciar recordant la forma de vestir de la seva àvia. El mocador és vist per l'autora com un element que frena les possibilitats d'independència de les dones.

Sentir les paraules de Najat El Hachmi sobre Sempre han parlat per nosaltres, és un cant a l'acció, a la possibilitat de canviar la mentalitat col·lectiva, que és el que pot portar a transformacions socials, el pas del temps per si sol no ho assoleix. A no callar, trencar el silenci, perquè callar significa avalar un sistema de dominació. A no donar ales a un fonamentalisme islàmic creixent, a l'extrema dreta musulmana, a lluitar perquè la teoria d'un estat aconfessional sigui una realitat i la laïcitat un fet. La societat igualitària i democràtica en la qual vivim, malgrat les seves deficiències, és fruit de nombroses lluites, el respecte a l'altre i el relativisme cultural, no ha de minvar mai els drets assolits, que han de gaudir tots els col·lectius.

Els llibres de Najat El Hachmi que trobaràs a la Biblioteca

L'Últim patriarca / Najat El Hachmi. Planeta, 2008
La Caçadora de cossos / Najat El Hachmi. Columna, 2011
La Filla estrangera / Najat El Hachmi. Edicions 62, 2015