75 anys de la mort d'un referent de la pintura abstracte, Piet Mondrian

"Les línies verticals i horitzontals són l'expressió de dues forces oposades; existeixen a tot arreu i ho dominen tot; la seva acció recíproca constitueix la "vida". Vaig reconèixer que l'equilibri de qualsevol aspecte concret de la naturalesa es basa en l'equivalència dels seus contraris ".

Avui commemorem els 75 anys de la mort del pintor Piet Mondrian. Volem recordar a un artista holandès que va començar la seva carrera com a mestre d'educació primària, però que va compaginar la seva professió amb l'exercici de la pintura. A un home que va estudiar Belles Arts malgrat l'oposició familiar.

Pieter Cornelis Mondrian és conegut per les seves pintures abstractes, un art que no mostra les coses com les coneixem, siguin persones, objectes o paisatges, però en canvi, utilitzen colors, formes i textures per aconseguir el seu efecte. Explorant l'abstracció va arribar a pintar en moltes de les seves obres línies verticals i horitzontals, o afegint blocs de colors primaris cercant l'equilibri i l'impacte. Mondrian no utilitzava cap instrument per mesurar les seves línies, però pensava acuradament on situar-les. Opinava que sobre una superfície plana com és la tela, només hi tenien cabuda elements planers.

A principis del segle XIX, París era l'epicentre de l'art. Mondrian va deixar la seva llar als Països Baixos el 1911 i a la dona amb qui s'havia de casar, per continuar la seva carrera artística a la ciutat de la llum.

Es va traslladar a Nova York el 1940. Allà, a la ciutat que mai dorm, el seu estil va anar evolucionant cap a un ritme més viu, les línies van canviar el color negre per colors brillants com en Broadway Boogie-Woogie (1943-1944). Una obra inspirada en la seva passió pel ball.

Les seves teories sobre l'abstracció han influït en l'arquitectura i el disseny del segle XX.

Mondrian va morir a Nova York l'1 de febrer de 1944, avui fa 75 anys.

A la Biblioteca trobaràs

Punto y línea sobre el plano / Vasili Kandinsky. Paidós, 2007
Cómo pintar abstracto. Gabriel Martín. Parramón, 2010

75 anys de la mort d'un referent de la pintura abstracte, Piet Mondrian 75 anys de la mort d'un referent de la pintura abstracte, Piet Mondrian Reviewed by Biblioteca Caterina Figueras on 7:00 Rating: 5