El 30 d’octubre a les 18.30 h us convidem a assistir a la conferència dedicada al càncer. Una malaltia que representa la primera causa de mort entre els homes i la segona entre les dones. El contingut d’aquest col·loqui és divulgatiu, té com a objectiu donar a conèixer la malaltia des d'una vessant divulgativa i despertar l’esperit solidari envers les persones afectades i les seves famílies.

La Biblioteca acull així una de les iniciatives de promoció social que la Fundació La Marató de TV3  porta a terme, amb el suport dels equipaments del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Des de la Biblioteca us convidem a escoltar el testimoni de Mayte Fonollosa al programa Islàndia de Rac1, on es va acomiadar en una conversa amb Albert Om “Dic adéu a la vida amb alegria”. La Mayte va morir per un càncer d’estómac terminal als 46 anys i va deixar un testimoni únic, un missatge de pau, de llibertat i de viure amb alegria també el final.

Aprofitem per a apropar-vos a l’associació Dret a morir dignament, que reivindica l'oportunitat de ser un mateix qui decideixi com i quan es vol finalitzar la vida, si aquesta no té la qualitat que un mateix desitja.
Segons dades del Departament de salut, els casos d'aquesta malaltia creixeran fins al 2025, a causa, sobretot, de l'envelliment progressiu de la població al nostre país. A partir d'aquest moment es preveu que la incidència s'estabilitzarà i començarà a disminuir, gràcies a les campanyes d'educació en salut. I és que, en opinió dels experts, el 40% dels càncers es podrien prevenir amb uns hàbits de vida saludables, com fer exercici, seguir una dieta equilibrada, controlar el pes, limitar el consum d'alcohol i abstenir-se de fumar, entre d'altres.

Tot i aquestes dades positives, el 60% dels tumors no es poden prevenir. L'objectiu en aquest cas és diagnosticar-los més precoçment, tractar-los millor i aconseguir més percentatge de curació i de cronificació. Per això, la recerca té molts reptes de futur immediat. Un d'ells és potenciar l'estudi de la biòpsia líquida, una anàlisi de sang que segons els experts podrà detectar tumors en les seves fases primerenques. Un altre dels objectius és incidir en la recerca de la immunoteràpia, tractament que permet estimular el sistema immunitari de l'organisme per lluitar contra les cèl·lules cancerígenes. També cal avançar en els tractaments actuals multidisciplinaris amb quimioteràpia, radioteràpia i cirurgia perquè siguin encara més efectius i personalitzats.

A la Biblioteca trobaràs llibres i pel·lícules sobre el càncer

Films sobre el càncer

Quédate a mi lado / Chris Columbus
Las Chicas del calendario / Nigel Cole