El pallasso sense fronteres, Tortell Poltrona, Premi Nacional de Circ 2013

El nostre pallasso sense fronteres, Tortell Poltrona ha obtingut el Premi Nacional de Circ 2013, per la seva aportació al món del circ a través de projectes com Pallassos sense fronteres, desenvolupat conjuntament amb la seva dona, Montserrat Trías, la creació de Circ Cric i la intensa labor de captació de nous públics per mitjà del programa Un dia al Circ Cric. Des de la Biblioteca ens volem afegir a aquest reconeixement, felicitar-lo i donar-li les gràcies per fer somriure a tanta i tanta gent. També us volíem recomanar el llibre del fotògraf Kim Manresa, Un riu d'esperança, que trobareu a la Biblioteca, i des d'on es reivindica el poder del nas vermell i del somriure.

Sobre Tortell Poltrona

Tortell Poltrona, Jaume Mateu Bullich, va néixer a Barcelona al 1955. Professor industrial en electrònica i mecànica, estudia sociologia i economia política al ICESB. Va debutar als escenaris com a cantant còmic de la Gran Orquestra Veracruz (1974) però ràpidament va dedicar la seva vida professional a ser pallasso, practicant i revaloritzant aquesta professió, conreant i investigant els valors escènics i socials de la figura del pallasso. Estrena la seva carrera artística amb Claret Papiol, formant la parella de pallassos Germans Poltrona. Des de 1975 ha realitzat milers d'actuacions dins i fora del nostre país.
Des de 1978 participa en Festivals Internacionals de Teatre d'Europa i Amèrica. A l'escenari ha treballat amb il·lustres pallassos com Charlie Rivel, Oleg Popov, i davant d'artistes com Joan Miró o Joan Brossa.

Circ Cric i Pallassos sense fronteres

Fundador del Circ Cric al 1981, és també el director i fundador del CRAC, Centre de Recerca de les Arts del Circ, (1995), director i fundador del Festival Internacional de Pallassos de Cornellà, (1984-1986), ideòleg i fundador del Festival de Pallasses d'Andorra, Fòrum de la Comicitat, (2001), i fundador i president de l'ONG Pallassos sense Fronteres (1993), organització amb la qual ha realitzat llargues expedicions als camps de refugiats i a les depauperades zones de Croàcia, Sèrbia, Bòsnia, Kosovo, Sahara, Armènia, Chiapas, Sri Lanka, Colòmbia, Brasil, Cuba, Sierra Leone, Costa d'Ivori, Benín, Haití, RD del Congo, Etiòpia…

Entre els seus nombrosos reconeixements destaca el Premi Festival de Clowns de Viena, Àustria, 1983; el Joanot de Teatre, Barcelona 1988; l'aconseguit al Festival International Performance d’Acteur, Cannes, França, 1993; la Medalla al Mèrit Cultural Palestí, Gaza, Palestina en 1984 per la seva labor amb Pallassos sense Fronteres; el Premi de la Crítica Teatral de Barcelona temporada 95-96; el Premi Especial de Circ de la III Edició dels Premis Max, o el Premi Nacional de Cultura 2005 de la Generalitat de Catalunya.

A la Biblioteca trobaràs

Tortell Poltrona i la Bandaclowns. Picap, 2008
Un Riu d'esperança / Kim Manresa. Edicions 62, 2007
Historia del circo: viaje extraordinario alrededor del mundo / Dominique Mauclair. Milenio, 2003