Jose Luis Sampedro guardonat amb el Premi Nacional de les Lletres 2011

L'escriptor, economista i acadèmic José Luis Sampedro (1917), ha estat guardonat amb el Premi Nacional de les Lletres Espanyoles en reconeixement a la seva trajectòria literària.

José Luis Sampedro va nèixer a Barcelona. Va exercir la docència a la Universitat de Manchester i va ser catedràtic d'estructura econòmica a la Universitat Complutense de Madrid (1955-1969); també va exercir com a sotsdirector (1962-1969) i assessor (1979-1981) del Banc Exterior d'Espanya, sent senador per designació real (1977-1979). S'ha ocupat de diversos aspectes de l'activitat econòmica, especialment de la política industrial i de la dinàmica interna de l'economia. Entre les seves obres econòmiques podem destacar: Principios prácticos de localización industrial (1957), Realidad económica y análisis estructural (1959), Conciencia del subdesarrollo (1973), Las fuerzas de nuestro tiempo (1967) e Inflación: una versión completa (1976).  És un novel·lista molt prolífic, de notòria popularitat i continus èxits. De les seves obres literàries es poden destacar: Congreso en Estocolmo (1952), El río que nos lleva (1962), El cabello desnudo (1976), Octubre, octubre (1982), La sonrisa etrusca (1985), La vieja sirena (1990) y Real sitio (1993).

José Luis Sampedro va començar a escriure a la revista "Uno", influenciat pel descobriment d'alguns dels escriptors que van despertar la seva admiració. Entre ells figuren Azorín, Miguel de Unamuno i Pío Baroja, però també novel·listes angleses com Jane Austen, les germanes Brönte o Virginia Wolf. Els contes de Maupassant, Chéjov i Katherine Mansfield van ser una altra de les influències, no obstant això, si hagués de signar una obra, estamparia la seva rúbrica sense dubtar-ho en El principito, de Antoine de Saint-Exupéry, per ser un conte infantil i un autèntic oracle al mateix temps. És considerat un dels valors més sòlids de la seva generació. Des de 1990 és membre de la Real Acadèmia Espanyola.
A finals dels 90 es va casar amb l'escriptora, poetisa i traductora Olga Lucas Torre, amb qui ha escrit llibres conjuntament. Brillantment lúcid, ja gairebé centenari, exerceix el seu humanisme crític sobre la decadència moral i social d'Occident, del neoliberalisme i les brutalitats del capitalisme salvatge.

Des de la Biblioteca sense dubte, us encoratgem a que us apropeu a la seva obra.

Videos dentrevistes a Jose Luis Sampedro de diferents mitjans

A la Biblioteca trobaràs

Escribir es vivir / José Luis Sampedro, con la colaboración de Olga Lucas
Barcelona: Random House Mondadori, 2005