Cinquantenari de la mort del poeta Carles Riba

El 12 de juliol de 1959 moria el poeta, narrador, crític literari, traductor i acadèmic, Carles Riba. Figura emblemàtica de la continuïtat de les lletres catalanes després de la Guerra Civil espanyola.

Riba va néixer i va morir a Barcelona. Va ser professor de literatura a l'Escola de Bibliotecàries i de grec a la Universitat de Barcelona; va treballar com a traductor de la Fundació Bernat Metge, i com a col·laborador de Pompeu Fabra en el diccionari normatiu que aquest publicaria al 1932, sota els auspicis del Institut d'Estudis Catalans, del que Riba seria també membre numerari a partir del mateix any.

Exiliat a França al 1939, es va sentir impulsat, en nom del seu magisteri entre la joventut catalana, a afrontar un retorn, ple de dificultats. De 1952 a 1954 va representar als poetes catalans en els congressos de Segòvia, Salamanca i Santiago. La seva poesia parteix d'una orientació noucentista primer i segon llibre de Estances (1919 i 1930), modelats amb referències a Ausiàs March i a la poesia petrarquista, per a endinsar-se en la tradició simbolista en Tres suites (1937). L'experiència de l'exili el va dur a una profunda reflexió sobre la pròpia identitat individual i la col·lectiva Elegies de Bierville (1942), per a molts, el llibre més representatiu de l'autor. Del joc i del foc (1946), Cor salvatge (1952) i Esbós de tres oratoris (1957) reflecteixen les projeccions experimentals, intimistas i religioses de la seva última etapa. El mateix sentit creatiu que en la seva obra poètica s'aprecia en les seves traduccions: Homer, Sófocles, Plutarc, Hölderlin, Kavafis i altres. Els seus comentaris crítics estan recollits en els volums Escolis (1921), Els marges (1927), Per comprendre (1937) i Mes els poemes (1957).

A la Biblioteca trobaràs
Tres suites
Joan Brut (llibre infantil).
Joan Feréstec (llibre infantil).
Cinquantenari de la mort del poeta Carles Riba Cinquantenari de la mort del poeta Carles Riba Reviewed by Biblioteca Caterina Figueras on 12:39 Rating: 5